Вітаю на сторінці блогу "Мова кольорова". Цей ресурс - своєрідний щоденник вчителя української мови та літератури, класного керівника. Запрошую до співпраці учнів нашої школи, батьків, а також усіх зацікавлених у вивченні таємниць українського слова.

2022-06-11

 Месенджери - популярний і швидкий інструмент комунікації

Поштовхом до опрацювання теми стало питання щодо пунктуаційного оформлення речення:

Де поставити крапку в повідомленні?

Я тебе дуже люблю 💓. Міцно цілую 😘😘😘.

ЧИ

Я тебе дуже люблю. 💓  Міцно цілую. 😘😘😘

Проте, крім відповіді на конкретно поставлене запитання, я подумала,  а наскільки часто, навіть протягом дня, ми останнім часом користуємося смайликами, анімашками, емодзі, гіфками, стікерами для оформлення месенджерів та віртуальних повідомлень? І чи тільки в цій площині послуговуємося цими інструментами комунікації?

Не секрет, що ряд вітчизняних педагогів не тільки в особистому спілкуванні, а й під час уроків активно використовують смайлики, анімашки, емодзі, гіфки, стікери для урізноманітнення навчання та створення відповідного емоційного настрою.  А в умовах дистанційного навчання під час пандемії та воєнного стану такий спосіб комунікації полегшує емоційну напругу не тільки учням, а усім учасникам спілкування. Пам'ятаю, як в перші дні окупації, не знаходячи відповідних слів, але маючи величезне бажання підтримати учнів, батьків, колег і родичів, я неодмінно використовувала  смайлики та емодзі у віртуальних повідомленнях. Такий спосіб спілкування допомагав приховати власний страх і відчай за віртуальними зображеннями надії, співчуття, сподівання на краще.

При написанні месенджерів символічні зображення не тільки допомагають передати відповідні почуття та емоції, а й створюють своєрідний настрій комфортного, навіть інтимного спілкування. Погодьтеся, набагато приємніше отримати кумедний смайлик разом із текстом чи відповіддю, ніж сухе текстове повідомлення. Крім того, хотілося звернути увагу ще на такий аспект, як коротка відповідь. Те, що в усному мовленні сприймається природньо - коротке слово-відповідь на кшталт "дякую", "зрозуміло", "добре" - у месенджерах може виглядати як небажання подальшого спілкування або навіть натяк на сарказм чи образу.  Саме в такому випадку відповідні смайлики та емодзі  доповнять віртуальне повідомлення емоційністю та "настроєвістю".

Шалений темп сучасного життя вимагає від Інтернет-користувачів миттєвого реагування на певні повідомлення або одночасного спілкування з кількома адресатами, надання необхідної інформації в стислому вигляді або посилання на кілька джерел інформації та їх аналіз. Треба зазначити, що молоде покоління сучасників автоматично займається такою діяльністю,  супроводжуючи свої месенджери віртуальними символами. Вилучаючи найголовніше й акцентуючи увагу на опорних словах,  віртуальні співрозмовники швидко та предметно обмінюються інформацією, додаючи кумедні зображення. Так, десятирічний онук проклав для своєї бабусі автобусний + авіамаршрут за мінімальні кошти, витративши на це завдання кілька годин. У результаті щаслива бабуся, виконавши інструкції онука, вдало й швидко перетнула кілька кордонів і тепер із захопленням спілкується віч-на-віч зі своїм улюбленим вундеркіндом, усім іншим надсилаючи месенджери про свої справи. 

Зрозуміло, що в коротеньких повідомленнях неможливо висловити всю палітру почуттів і докладно розказати про певні події, месенджерам притаманна розірваність та мозаїчність комунікації. Проте інколи цілком достатньо стислої звісточки, що на іншому континенті у твоїх рідних усе гаразд і вони вас дуже-дуже 💝. 

До негативних особливостей такого спілкування можна віднести стирання цілого ряду комунікативних бар'єрів. З одного боку, це дозволяє авторам месенджерів виставляти себе тими, ким вони хочуть бути, але не є в реальному житті. З іншого боку, анонімність і віртуальність повідомлень продукують появу  відчуття безкарності за свої дії та слова. Особливо вражають жахливим тоном та  образливими висловами коментарі в соціальних мережах. Якщо в реальному житті людина відчуває відповідальність за сказані слова та результати своїх вчинків, то в Інтернет-просторі фізична відсутність суб'єктів комунікації спонукає і провокує не тільки до відвертих висловлювань, а й, на жаль, до образливих і лайливих месенджерів. 

 Також треба зазначити, що фізична відсутність при спілкуванні з незнайомими  людьми в Інтернет-просторі призводить до появи хибних вражень про співрозмовника, що викликає недовіру до користувачів віртуальних спільнот і міжособистісних відносин. І це ті проблеми, що передбачені сучасними освітніми програмами з медіаграмотності і на як варто звертати увагу педагогам і батькам у вихованні дітей.

Отже, мова, поширена в Інтернет-комунікації, впевнено й неухильно завойовує віртуальний і реальний простір. Науковці схильні вважати її новою формою існування мови, поряд з усною та писемною формами. Проте варто пам'ятати, що  не в усіх сферах віртуального спілкування будуть доречними символічні зображення, наприклад, ділове листування зовсім не передбачає використання жаргонізмів та будь-яких зображень. А от освітяни різних країн світу побачили величезний потенціал у цьому популярному та швидкому інструменті комунікації. Так, американські вчителі стали створювати за допомогою месенджерів, смайликів, емодзі та комп'ютерних програм унікальні віртуальні бібліотеки для заохочення учнів до читання. Вітчизняні педагоги, письменники, психологи та інші спеціалісти використовують цей інструмент у навчанні, вихованні та психологічній підтримці дітей. До речі, чи не усім знайоме з дитинства таке захоплююче завдання (https://t.me/pidtrumaidutuny):


І на останок: якщо вас зацікавила тема використання месенджерів, смайликів, анімашок, емодзі, гіфок, стікерів у навчанні та спілкуванні в Інтернет-просторі, пропоную скористатися такими статтями та посиланнями:

Чому використовувати емодзі у навчанні – гарна ідея для вчителя? http://osvmarker.com.ua/novini-osviti/3936/ Посмішки та емоції людей. https://www.emojiworld.com.ua/spysok-smaylykiv-lyudey-smaylykiv (Проте є помилки в текстах опису до смайликів). Смайлики Facebook. https://paradacreativa.es/uk/emoticonos-de-facebook/ Як не перетворити груповий чат на пекло: поради психолога. https://www.ukrinform.ua/rubric-yakisne-zhyttia/3346884-ak-ne-peretvoriti-grupovij-cat-na-peklo-poradi-psihologa.html Для тих, хто таки дочитав статтю, відповідь на запитання:

Де поставити крапку в повідомленні?

Я тебе дуже люблю 💓. Міцно цілую 😘😘😘.

ЧИ

Я тебе дуже люблю. 💓  Міцно цілую. 😘😘😘

Крапка - розділовий знак, який ми ставимо в кінці розповідного або спонукального неокличного речення. Якщо ми завершили висловлення словесно, а смайлик підкреслює наш емоційний посил, то його варто вставити після крапки. Отже, правильним буде варіант: Я тебе дуже люблю. 💓  Міцно цілую. 😘😘😘

Крім того, якщо ви "на одній хвилі" з адресатом, то можливий і такий запис: Я тебе дуже 💓.  Міцно 😘😘😘.

Немає коментарів:

Дописати коментар